Narodni instrumenti: SAMICA
SAMICA

Samica – je najstarija tambura, koja se još uvek koristi kod nekih etničkih grupa u Vojvodini, Slavoniji, Lici, Bosni i Hecegovini za pratnju pesama i igara. Za nju postoje još nazivi «dangubica, razbibriga, tikvara ili podpalac», koji govore o njenom izgledu, načinu sviranja ili raspoloženju koje stvara kod slušaoca ili svirca-samičara koji na njoj svira.
Tambura-samica je jedna etapa u razvoju tambure, a verovatno se i sama menjala i razvijala, jer svaki samičar sam pravi svoju samicu. Danas se u Vojvodini samica može čuti u nekim mestima gde žive doseljenici iz Like, sa Korduna ili iz Bosne (Prigrevica, Čonoplja, Banatsko Karađorđevo, Čelarevo, Bački Gračac i dr.) koji je još uvek koriste za pratnju pesama i igara koje su doneli iz starog kraja.
Samica ima oblik tikve (od koje se pravi nategača) koja je uzduž presečena na dve jednake polovine. Veličina samice zavisi od samičara koji je sam pravi da mu odgovara za ruku i glas. Delovi samice su: trup, vrat, glava sa čivijama i žice koje su zategnute preko konjića i kobilice.
Na terenu se mogu sresti samice raznih oblika i veličina, a najčešće su dugačke od 70 do 95 cm i imaju 3 do 4 žice. Žice se štimuju u kvartama: prve dve unisono, a druge dve za kvartu niže takođe unisono. Intonacija nije fiksirana, nego je samičar sam podešava prema svom glasu ili glasu onoga koga prati. Manje samice su najčešće naštimovane na: e2, e2, h1, h1 ili d2, d2, a1, a1, tako da su ostali tonovi koji se mogu izvoditi na prvoj melodijskoj žici vezani za jedan tonalitet (E ili D-dur), jer je hvataljka pomoću pragova podeljena dijatonski. Veće samice se štimuju: a1, a1, e1, e1 ili g1, g1, d1, d1, a hvataljka je podeljena hromatski.
Samičar svira sam, tako što na prvoj žici izvodi melodiju, na drugoj hvata drugi glas (tercu, kvartu, primu ili sekundu), treća žica je uvek prazna i služi kao bordunska pratnja, a četvrta žica se ponekad pritiskuje palcem, čime se dobija troglasni ili čak četvoroglasni akord. Sve žice su čelične, iste su debljine i na istom međusobnom rastojanju. Svira se trzalicom od roga ili plastike i to uvek preko svih žica.